Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – noul model de certificat medical, obligatii declarative dupa incetarea suspendarii activitatii

testimonial smartbill

Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Prin Hotararea 1015 din 23.09.2021 s-au introdus noi masuri de prevenire a raspandirii COVID. Printre acestea enumeram:

  • a crescut pragul incidentei cumulate la 14 zile de la care se aplica masura de limitare a programului de lucru cu publicul la intervalul orar 5:00-18:00, pentru operatorii economici care desfașoara activitati de comert/prestari de servicii in spatii inchise si/sau deschise, publice si/sau private, de la 4/1.000 de locuitori in prezent la 6/1.000 de locuitori.
  • delimitarea, la nivelul centrelor comerciale in care iși desfașoara activitatea mai multi operatori economici, a zonelor de servire a preparatelor alimentare sau bauturilor alcoolice și nealcoolice, astfel incat sa poata fi realizat accesul controlat doar pentru persoane testate, vaccinate și trecute prin boala.
  • cresterea varstei pana la care copiii sunt exceptati de la obligatia prezentarii rezultatului negativ al unui test RT-PCR pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 72 de ore, sau rezultatului negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 48 de ore, necesar pentru participarea la activitati unde accesul este permis sub aceasta conditie, de la 6 ani la 12 ani.
  • introducerea unei noi exceptii de la interdictia deplasarii in afara locuintei la nivelul localitatilor unde incidenta cumulata la 14 zile depaseste pragul de 6/1000 de locuitori, pentru persoanele vaccinate care fac dovada indeplinirii acestei conditii prin intermediul certificatului de vaccinare sau certificatului digital ale UE privind COVID-19.
  • creșterea pragului incidentei cumulate la 14 zile de la care se aplica masura interzicerii circulatiei persoanelor in afara locuintei, in zilele de vineri, sambata si duminica, de la 4/1.000 de locuitori in prezent la 6/1.000 de locuitori.

2. Modelul certificatului de concediu medical s-a modificat prin Ordinul 1909/23.09.2021 publicat in MOF 913 din 23.09.2021.

Modificarile se refera la introducerea unui nou cod de indemnizatie, codul 16: „16 Unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare ….. 100%”. In plus, eliberarea certificatului de concediu medical se va face pe baza adeverintei de la platitor, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale, a unor tipuri de arsuri (exceptie nou introdusa), inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5) din Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005, a bolilor infectocontagioase din grupa A, prevazute in lista aprobata prin hotarare a Guvernului, a bolilor infectocontagioase pentru care se instituie masura izolarii, stabilite prin hotarare a Guvernului, precum si in cazul carantinei. Formularele existente de ceritificat medical se vor putea utiliza pana la epuizarea stocului existent, dar nu mai tarziu de 31.12.2021.

3. ANAF a publicat in 22.09.2021 un material actualizat cu privire la taxarea veniturilor din premii si jocuri de noroc. Versiunea actualizata este disponibila aici

In ce priveste stabilirea venitului net din jocuri de noroc, acestea se impun prin retinere la sursa. Impozitul se determina la fiecare plata prin aplicarea unui barem de impunere asupra fiecarui venit brut primit de la un participant, de la un organizator sau platitor de venituri din jocuri de noroc.

Transele sunt:

  • venit brut pana la 66.750 lei inclusiv – impozit 1%
  • peste 66.750 lei – pana la 445.000 lei inclusiv – 667,5 lei + 16% pentru ceea ce depaseste 66.750 lei
  • peste 445.000 lei – 61.187,5 lei +25% pentru ceea ce depaseste suma de 445.000 lei

4. Obligatiile declarative care apar la reluarea activitatii dupa perioada de intrerupere/ suspendare temporara a activitatii au fost prezentate de ANAF intr-un material informativ publicat in 17.09.2021. Documentul se gaseste aici.

5. CECCAR a stabilit datele pentru examenul de acces din aceasta toamna. Examenele vor avea loc in 1 si 3 octombrie 2021.

6. Prin OG 11/2021 a fost reglementata posibilitatea acordarii anularii obligatiilor de plata accesorii prevazuta de OUG 69/2020 pentru inca doua situatii in care se pot afla contribuabilii cu restante bugetare ale caror scadente sunt anterioare datei de 31 martie 2021, astfel:

  • anularea dobanzilor, penalitatilor și tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data de 14 mai 2020 (data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020) si data de 29 martie 2021 (data intrarii in vigoare a OUG nr. 19/2021). Pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, contribuabilii trebuie sa achite integral obligatiile principale din decizia de impunere in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a OG nr. 11/2021 si sa depuna cererea de anulare pana la 31 ianuarie 2022, inclusiv.
  • anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020 (14 mai 2020). Pentru a beneficia de aceasta facilitate, contribuabilii vor trebui sa plateasca obligatiile principale si sa depuna cererile de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022, inclusiv.

Masura de anulare a accesoriilor se aplica si in situatia in care obligatiile bugetare principale au fost stinse pana la data intrarii in vigoare a OG nr.11/2021 cu conditia ca cererea sa fie depusa pana la 31 ianuarie 2022, inclusiv.

7. Conform unui proiect legislativ, livrarile de masti faciale de protectie, tipul NK95 sau FFP2, efectuate pana la 31 decembrie 2022, ar putea fi scutite de aplicarea cotei de TVA. Prevederea propusa a fi introdusa in Codul Fiscal arata ca: “Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere livrarile de masti faciale de protectie, tip NK95/ FFP2 efectuate pana la data de 31 decembrie 2022”.

8. In MOF 900 din 20.09.2021 s-a publicat Ordinul 1096/3.453 al ministrului finantelor si al ministrului culturii pentru stabilirea valorii sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru semestrul II al anului 2021.

Astfel, pentru semestrul II al anului 2021, valoarea sumei care se acorda lunar, respectiv ocazional, sub forma de tichete culturale, este de maximum 160 lei/luna, respectiv de maximum 330 lei/eveniment.

Valoarea nominala stabilita anterior se aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2022, respectiv februarie 2022 si martie 2022.

9. Ministerul Economiei a publicat in 17 septembrie 2021 un proiect legislativ care vizeaza modificarea si completarea HG  nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare.

Proiectul propune introducerea unui articol nou in HG nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare privind informatiile pentru consumatori legate de reducerile de pret. Astfel, orice notificare de reducere a pretului trebuie sa indice clar pretul aplicat anterior de comerciant (pretul anterior). Pretul anterior reprezinta cel mai scazut pret practicat de comerciant in perioada ultimelor 30 de zile inainte de data aplicarii reducerii de pret.
De asemenea, proiectul prevede optiuni de reglementare la nivel national in ceea ce priveste bunurile care sunt susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid (in special alimentele), reducerile de pret continue si bunurile care au fost prezente pe piata mai putin de 30 de zile.

In cazul in care se va aproba, reglementarea va intra in vigoare la data de 28 noiembrie 2021 si se va aplica efectiv incepand cu data de 28 mai 2022.

Acest proiect transpune in legislatia nationala Directiva (UE) 2019/2161 a Parlamentului European si a Consiliului din 27 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului si a Directivelor 98/6/CE, 2005/29/CE si 2011/83/UE ale Parlamentului European si ale Consiliului in ceea ce privește o mai buna asigurare a respectarii normelor Uniunii in materie de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr.328 din 18 decembrie 2019, cu exceptia articolelor 1,3 si 4.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *