Autentificare Cloud

Contact

Bill
Iti plac articolele noastre? Afacerea ta va iubi produsele SmartBill.       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – procedura de autorizare a unitatilor protejate, reglementarea finantarii participative

SmartBill

Afla noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Incepand cu data de 11 august 2021 s-a prelungit cu 30 de zile starea de alerta pe intreg teritoriul tarii (Hotararea nr. 826 din 5 august 2021).

2. Ministerul Muncii intentioneaza modificarea procedurii de autorizare a unitatilor protejate. Autorizatiile de functionare ca unitate protejata, emise in baza vechii proceduri (Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 1423/2020) isi vor mentine valabilitatea pe toata perioada mentionata in autorizatie.

Pentru a se putea inregistra ca entitate protejata, entitatea trebuie sa fie:

  • cu personalitate juridica si gestiune proprie, sa aiba angajate minimum 3 persoane cu handicap/invalide gradul III, reprezentand minim 30% din numarul total al angajatilor, iar timpul de lucru cumulat al persoanelor cu handicap/invalide gradul III sa reprezinte cel putin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajatilor
  • fara personalitate juridica, sub forma de sectie, atelier sau alta structura cu gestiune proprie, din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice ori din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care au angajate minimum 3 persoane cu handicap/invalide grad III, reprezentand cel putin 30% din totalul angajatilor sectiei/atelierului/ structurii respective, iar timpul de lucru cumulat al acestora reprezinta cel putin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajatilor sectiei, atelierului sau structurii
  • persoana fizica detinatoare a unui document care atesta incadrarea in grad de handicap/invaliditate gradul III, in situatia in care:
    • (i) este autorizata in baza unei legi speciale sa desfasoare activitati independente, atat individual, cat si in una din formele de organizare ale profesiei respective, reglementate potrivit legii
    • (ii) este PFA
    • (iii) este membru titular al unei intreprinderi individuale ori al unei intreprinderi familiale

Reamintim ca prin Legea 193/21.08.2020 s-au modificat obligatiile referitoare la angajarea persoanelor cu handicap, mai precis, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap, pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:

  • sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap
  • sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate

3. Ministerul de Finante intentioneaza reglementarea prestarii de servicii de finantare participativa pentru afaceri, tinand cont de faptul ca pana in momentul de fata la nivel national nu exista un act normativ care sa reglementeze aceasta activitate. Proiectul a fost publicat pe site-ul Ministerului de Finante in 10.08.2021 si urmareste stabilirea masurilor de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1503 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 octombrie 2020.

Cadrul legal la nivelul UE are drept obiectiv permiterea accesului platformelor de finantare participativa la intreaga piata unica, printr-o autorizatie unica bazata pe un singur set de reguli.

Finantarea participativa reprezinta acea activitate prin care un furnizor de servicii de finantare participativa, fara a-si asuma el insusi riscuri, administreaza o platforma digitala, deschisa publicului, pentru a pune in legatura sau pentru a facilita punerea in legatura a potentialilor investitori sau imprumutatori cu mediul de afaceri care cauta finantare. Finantarea ar putea consta in imprumuturi, achizitionarea de valori mobiliare sau alte instrumente admise in scopul finantarii participative.

In general, aceasta prestare de servicii se realizeaza cu trei tipuri de participanti:

  • dezvoltatorul de proiect care propune proiectul spre finantare
  • investitorii care finanteaza proiectul propus
  • o entitate cu rol de intermediar, sub forma unui furnizor de servicii de finantare participativa care pune in legatura dezvoltatorii de proiecte si investitorii in cadrul unei platforme online.

Legislatia europeana prevede masuri de protectie a investitorilor, inclusiv dispozitii privind guvernanta, evaluarea riscurilor, cerintele privind obligatia de diligenta, masura in care furnizorii de servicii de finantare participativa isi pot exercita puterea discretionara atunci cand ofera administrare de portofolii individuale de imprumuturi, gestionarea plangerilor, conflictele de interese, externalizarea, serviciile de pastrare in siguranta a activelor clientilor si serviciile de plata, precum si garantiile prudentiale.

4. Numarul controalelor si sanctiunilor in domeniul constructiilor s-a triplat in 2021 comparativ cu 2019, se arata intr-un comunicat al Inspectiei Muncii din 05.08.2021.

In comunicat se mai arata ca, atat in Romania, cat si la nivel european, domeniul constructiilor se afla pe primele locuri la numarul accidentelor de munca. Inspectia Muncii a inclus in Programul cadru de actiuni pentru anul 2021, o campanie de control ce vizeaza sectorul constructiilor si care se deruleaza la nivel national pe durata intregului an – ”Campania Nationala privind identificarea cazurilor de munca nedeclarata si verificarea modului de respectare a cerintelor minime de securitate si sanatate in munca la angajatorii care isi desfasoara activitatea in domeniul constructiilor”.

Potrivit statisticilor oficiale, in anul 2021, au fost finalizate cercetarile si inregistrate in domeniul constructiilor: 136 accidente de munca din care 7 accidente mortale si 129 cu incapacitate temporara de munca.

Principalele deficiente de natura tehnica identificate au fost ca nu sunt utilizate echipamente de munca corespunzatoare, prevazute cu sisteme de protectie colectiva, cum sunt balustradele solide, platforme sau plase de prindere, suficient de solide pentru a impiedica/opri caderile de la inaltime si care sa nu fie intrerupte decat in punctele de acces ale unei schele sau ale unei scari, nu sunt folosite echipamente de munca pentru consolidarea marginilor sapaturilor,nu sunt acordate si folosite echipamente de protectie individuala (EIP) impotriva caderilor de la inaltime.

In ce priveste deficientele de natura organizatorica, aceasta au fost: planul propriu de securitate si sanatate al santierului nu este completat si adaptat in functie de evolutia lucrarilor, nu este asigurata o instruire adecvata in domeniul securitatii si sanatatii pentru toti lucratorii, consemnata in fisa de instruire individual, nu sunt verificate tehnic, la termenele scadente instalatiile de ridicat (macarale) si transport (motostivuitoare, transpalete, etc.), nu se tine evidenta zonelor cu risc ridicat si specific.

5. Personalul din casele de pensii va fi suplimentat cu 1.000 de posturi, pe perioada evaluarii pensiilor in vederea recalcularii. Este vorba de un proces de evaluare a celor aproximativ 5 milioane de pensii din sistemul public aflate in plata. Procesul de evaluare va sta la baza recalcularii ulterioare a pensiilor, dupa o noua formula.

Pana la 31 decembrie 2022 contractele de munca vor fi incheiate pe perioada determinata.

6. In MOF 780 din 12.08.2021 s-a publicat oficial numarul de lucratori straini nou admisi pe piata fortei de munca din Romania. Astfel, pentru anul 2021, potrivit ultimelor actualizari, acest numar se stabileste la 50.000.

7. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a inceput din data de 13 august 2021 sa publice statusul aplicatiilor pentru masura de sprijin pentru schema de ajutor de stat HoReCa – 20% din pierderea de cifra de afaceri intre 2019 si 2020.

Beneficiarilor li se recomanda sa verifice aplicatia STS si sa raspunda la clarificari in timpul mentionat in procedura (3 zile). Din totalul de 10.185 inregistrari au fost aprobate 335, respinse 3, in curs de clarificare 1.339, procesate 1.677 si raman 8.508 dosare de evaluat.

A fost publicata si situatia statistica a platilor aferente Masurii 2. Au fost platite in total 12.122 contracte, ramanand 16.856 admise/in lista de asteptare.

Testeaza SmartBill Conta programul nostru de contabilitate online si SmartBill ManagerConta, programul 100% gratuit prin care gestionezi rapid declaratiile catre ANAF si eficientizezi activitatile firmei tale de contabilitate.

About author

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *