Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – clarificari ANAF pentru RO e-Transport, criterii si subcriterii de risc utilizate de ANAF

Cronica antreprenoriala


Iata noutatile din saptamana aceasta, prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1.ANAF  a publicat recent o serie de raspunsuri la cateva din cele mai frecvente intrebari legate de RO e-Transport.

Situatii:

  • Cine, cand si cum solicita generarea UIT-ului pentru achizitiile intracomunitare, tinand cont de faptul ca logisticienii externi nu avizeaza clientul roman in momentul intrarii pe teritoriul Romaniei, dar UIT-ul trebuie obtinut la intrarea in tara? Raspuns ANAF: conform art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG 41/2022, in cazul achizitiilor intracomunitare de BRFR codul UIT va fi obtinut de beneficiar. Astfel, dupa obtinerea codului UIT acesta poate fi comunicat furnizorului in vederea preluarii pe documentul de transport pana la intrarea vehiculului pe teritoriul Romaniei.
  • Cum se calculeaza ”contravaloarea bunurilor transportate”? Raspuns ANAF: Presupunand ca expresia ”contravaloarea bunurilor transportate” se refera la prevederile art. 4 alin. (1) lit a) din OUG nr.41/2022 ”a) module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat;” contravaloarea bunurilor transportate se va obtine prin inmultirea pretului/valorii unitar/unitare cu cantitatile/ numarul de produse transportate.
    Lista completa de raspunsuri se regaseste aici.

2. Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit sau pentru care angajatorul are obligatia legala de a depune declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la ANAF, se pastreaza timp de 5 ani (Legea 195 pentru completarea art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991).


3. Printr-un proiect legislativ publicat in 4 iulie 2022, ANAF urmareste definirea subcriteriilor de risc dezvoltate din cele 4 criterii generale:

  • criterii cu privire la inregistrarea fiscala
  • criterii cu privire la depunerea declaratiilor fiscale
  • criterii cu privire la nivelul de declarare
  • criterii cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori

In cazul creantelor fiscale administrate de ANAF, procedurile de administrare se realizeaza in functie de clasa/subclasa de risc fiscal in care sunt incadrati contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Prin aceste subcriterii se detaliaza elementele necesare implementarii acestei proceduri.

Subcriteriile sunt:

a) pentru criteriul cu privire la inregistrarea fiscala:

  • neinregistrarea in scopuri de TVA
  • neinregistrarea ca platitor de impozit pe profit
  • neinregistrarea ca platitor de impozit specific
  • neinregistrarea ca platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor
  • neinregistrarea ca platitor de accize
  • neinregistrarea ca platitor de impozit pe impozitul pe venit, precum si a contributiilor sociale obligatorii
  • neinregistrarea fiscala in cazul desfasurarii de activitati, obtinerii de venituri si altor situatii prevazute de lege pentru care exista obligativitatea de inregistrare fiscala
  • riscurile asociate actionarilor / asociatilor / administratorilor / altor persoane, din perspectiva inregistrarii fiscale

b) pentru criteriul cu privire la depunerea declaratiilor fiscale:

  • depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale
  • nedepunerea declaratiilor fiscale
  • depunerea eronata a declaratiilor fiscale
  • riscurile asociate actionarilor / asociatilor / administratorilor / altor persoane, din perspectiva depunerii declaratiilor fiscale

c) pentru criteriul cu privire la nivelul de declarare:

  • incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege, depuse de contribuabil
  • neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti
  • declararea incorecta a cotei si cuantumului impozitelor, taxelor si contributiilor de catre contribuabil
  • reducerea profitabilitatii
  • riscurile asociate actionarilor / asociatilor / administratorilor / altor persoane, din perspectiva nivelului de declarare

d) pentru criteriul cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori:

  • plata cu intarziere a obligatiilor fiscale
  • neachitarea obligatiilor fiscale
  • insolvabilitatea
  • riscurile asociate actionarilor / asociatilor / administratorilor / altor persoane, din perspectiva realizarii obligatiilor de plata

4. Ministerul Muncii a publicat in 04.07.2022 un proiect legislativ pentru Procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate. Procedura va intra in vigoare insa doar odata cu intrarea in exploatare a sistemului informatic aferent Registrului general de evidenta a salariatilor, a carui implementare se deruleaza conform Planului National de Redresare si Rezilienta.

Pe scurt, pentru a avea access online la registru, salariatul se poate prezenta personal la sediul inspectoratului teritorial de munca sau prin imputernicit, in vederea obtinerii numelui de utilizator si a parolei. Salariatii/fostii salariati care detin semnatura electronica, semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, in vederea obtinerii numelui de utilizator si a parolei se pot adresa ITM prin email, utilizand aceasta semnatura.

Vechimea in munca sau in specialitate poate fi dovedita cu extrasul generat online din registru asumat de angajator prin semnatura, care atesta activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, conform documentelor detinute de angajator.

Pana la data achizitionarii noului sistem informatic care va permite salariatilor/fostilor salariati accesul online la datele din registru, inspectoratele teritoriale de munca au obligatia sa elibereze la solicitarea scrisa a acestora, un extras din registru in termen de cel mult 15 zile de la data inregistrarii solicitarii. Eliberarea se face contra cost.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.