Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – noi modificari la Codul de procedura fiscala, tichete de cresa, insolventa persoanelor fizice

Cronica antreprenoriala

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Ministerul de Finante a publicat in 25.08.2022 un proiect legislativ care aduce o serie de modificari Codului de procedura fiscala. Pe scurt, acesta vizeaza urmatoarele aspecte:

  • comunicarea actului administrativ fiscal: actul emis in forma electronica se va comunica contribuabililor in sistemele dezvoltate de catre organele fiscale prin mijloacele electronice de transmitere la distanta. Actul emis sub aceasta forma se considera comunicat la data punerii la dispozitia contribuabilului prin aceste mijloace electronice.
  • in ce priveste solutia fiscala individuala anticipata si acordul de pret in avans, se introduce prevederea ca platitorul solicitant nu are dreptul la restituirea taxei achitate pentru emiterea solutiei fiscale individuale anticipate in cazul in care cererea intra in procedura de analiza pe fond in vederea solutionarii prin emiterea ordinului ministrului finantelor de aprobare/ respingere a cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate. Prin exceptie, taxa pentru emiterea solutiei fiscale individuale anticipate se restituie contribuabilului/platitorului in urmatoarele situatii:
    • contribuabilul/platitorul renunta la cererea pentru emiterea solutiei in 15 zile de la data depunerii cererii, termenul alocat analizei prealabile
    • contribuabilul/platitorul care este notificat de Fisc despre faptul ca cererea nu a fost luata in considerare ca urmare a analizei prealabile si, totodata, despre posibilitatea depunerii unei noi cereri sau renuntarea la cererea curenta, comunica optiunea sa cu privire la renuntare si solicita restituirea taxei de emitere
  • se propune exceptarea de la atribuirea numarului de identificare fiscala a persoanelor nerezidente care sunt inregistrate fiscal si care comunica ONRC informatii referitoare la inregistrarea fiscala in aceeasi zi sau cel mai tarziu a doua zi.
  • in stabilirea creantelor fiscale, rezerva verificarii ulterioare se anuleaza numai la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale sau ca urmare a inspectiei fiscale ori a verificarii situatiei fiscale personale daca acestea sunt finalizate cu raport de inspectie/raport de verificare si decizie emisa potrivit acestui act normativ. In varianta actuala a CPF nu este prevazuta conditia existentei raportului de inspectie si deciziei.
  • se propune introducerea unei noi conditii de suspendare a termenului de prescriptie in situatia in care intervine decesul unei persoane fizice la care se afla in derulare o actiune de inspectie fiscala. Acesta se va suspenda pe perioada cuprinsa intre data decesului persoanei fizice la care era in curs de desfasurare o actiune de inspectie fiscala si data luarii la cunostinta de catre organul de inspectie/verificare ca exista sau nu succesori, dupa caz, dar nu mai mult de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii.
  • se introduce mentiunea explicita ca in relatia contribuabilului cu organele de inspectie fiscala pot fi utilizate si mijloacele electronice de comunicare la distanta.
  • se propune modificarea duratei de efectuare a inspectiei fiscale pentru contribuabilii nerezidenti, respectiv durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale sa fie de 180 de zile, similar cu durata prevazuta pentru contribuabilii mari sau contribuabilii care au sedii secundare.
  • in ce priveste rezultatele controlului antifraud, se reglementeaza obligatia organului de control fiscal de a analiza punctul de vedere exprimat de contribuabil/platitor si, dupa caz, de a reconfigura constatarile in situatia in care argumentele contribuabilului/platitorului sunt determinante.
    • se va publica si lista contribuabililor care nu au obligatii restante. Lista se publica trimestrial, pana in ultima zi a primei luni din trimestrul urmator celui de raportare
    • se propune excluderea de la acordarea esalonarii la plata a taxelor vamale, accizelor si taxei pe valoarea adaugata

2. ANPC reaminteste intr-un comunicat publicat in 10 august 2022 ca persoanele aflate in dificultate financiara pot gasi sprijin la ANPC – Directia de Insolventa a Persoanelor Fizice. Mai precis, consumatorii care au accesat credite, au acumulat datorii si nu le mai pot face fata, pot apela la procedura specifica de insolventa a persoanelor fizice asa cum este reglementata de Legea nr. 151/2015.

Prin procedura de insolventa a persoanelor fizice este reglementata situatia in care datoriile persoanelor fizice pot fi reesalonate pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire inca 1 an. Persoanele fizice care au bunuri sau venituri urmaribile si nu se incadreaza pentru procedura pe baza de plan de rambursare, pot opta pentru procedura prin lichidare de active. Persoanele fizice care au peste varsta standard de pensionare si au pierdut jumatate sau total capacitatea de munca, pot beneficia de stergerea datoriei, in cazul in care valoarea acesteia este de maximum 10 salarii minime pe economie.

3. Declaratia 100 a fost completata cu o noua obligatie fiscala, ca urmare a modificarilor aduse OG nr.15/15.07.2022 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc. Astfel, in cazul incheierii unor contracte avand ca obiect promovarea marcilor, platformelor, aplicatiilor sau activitatilor de jocuri de noroc, organizatorii de jocuri de noroc, respectiv prestatorul serviciilor de publicitate, potrivit contractului, dupa caz, datoreaza o taxa de promovare pentru activitatile de jocuri de noroc. Taxa de promovare a activitatilor de jocuri de noroc reprezinta 5% din valoarea contractelor de publicitate incheiate si se achita catre bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care contractul de publicitate a fost incheiat. Suma datorata se calculeaza de catre platitorii de taxe si se declara, pana la termenul de plata, in declaratia fiscala depusa la ANAF.

4. Un alt proiect legislativ publicat in 23.08.2022 de catre ANAF prevede posibilitatea emiterii in forma electronica si comunicarii prin mijloace de transmitere la distanta a urmatoarelor formulare utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale: aviz de verificare, minuta intalnirii, nota explicativa, proces-verbal, invitatie, decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale, raport de verificare fiscala, decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar in cadrul verificarii situatiei fiscale personale, decizie de reverificare, dispozitie privind masurile stabilite in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale si instiintare pentru discutia finala.

5. Ministerul Muncii a publicat proiectul legislativ privind valoarea indexata a tichetelor de cresa pentru semestrul 2 al anului 2022. Pentru semestrul II al anului 2022, incepand cu luna octombrie 2022, se propune ca valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1045/2018, cu modificarile ulterioare, sa fie de 570 lei (in prezent 520 lei).

6. ANAF a publicat in 18 august 2022 un proiect legislativ pentru aprobarea procedurii de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. Elaborarea acestei proceduri a fost necesara ca urmare a unei completari aduse codului de procedura fiscala prin OG nr. 11/2021, referitoare la art.92 Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati.

Potrivit alin.(9.1) al art.92 din OG 11 in cazul suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, dispusa de instantele de judecata in baza prevederilor Legii nr.554/2004, toate efectele deciziei de inactivare sunt suspendate pana la incetarea acesteia si contribuabilul/platitorul se reactiveaza pe perioada suspendarii. Astfel, a fost necesara elaborarea unei proceduri pentru punerea in aplicare a sentintelor judecatoresti prin care s-a dispus de catre instantele de judecata suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *