Autentificare Cloud

Contact

#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – modalitati plata ANAF, venituri din cedarea folosintei bunurilor

Cronica antreprenoriala SmartBill

Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Vineri 23 aprilie 2013 s-a publicat in MOF Ordinul 653/2021 pentru aprobarea modelului si a modalitatii de depunere si gestionare a formularului 711 „Declaratie de regularizare pentru cheltuielile cu educatia timpurie”. Formularul este disponibil in sectiunea Declaratii electronice de pe site-ul ANAF. Declaratia se depune pana in 26 aprilie 2021 de catre platitorii de impozit pe profit care au acordat angajatilor in perioada noiembrie 2020- martie 2021 sume pentru educatia timpurie.

Suma astfel acordata se scade, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate, cu data scadentei acestora, declarate in Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, in Decontul de TVA, respectiv in Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, care au acelasi termen de depunere cu cel al declaratiei prin care s-a efectuat scaderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat.

2. ANAF a demarat procedurile de implementare a SAF-T (Standard Audit File for Tax),  un standard  prin care se realizeaza un schimb automat de informatii contabile intre entitati si ANAF. Scopul acestuia este pe de o parte digitalizarea si pe de alta parte simplificarea controalelor fiscale la companii, mai precis evitarea prezentei fizice a inspectorilor la acestea. Un alt scop al masurii este asigurarea unei mai bune colectari a TVA, stiut fiind ca in Romania se regaseste una din cele mai mari diferente intre ce incaseaza statul din TVA si ce ar trebui sa incaseze conform indicatorilor macroeconomici.

SAF-T se aplica deja in mai multe state din UE.

ANAF  a publicat draftul unei documentatii tehnice, care sa poata fi utilizata de catre dezvoltatorii de programe informatice in implementarea acestui sistem.

3. Valoarea indexata a tichetelor de masa se pastreaza la nivelul sumei de 20.01 lei. Valoarea se aplica pentru semestrul I si pentru primele doua luni ale semestrului II – adica pentru lunile august si septembrie 2021 (Ordinul 450/2021).

4. Fiindca se apropie termenul pentru depunerea declaratiei unice, ANAF a organizat pe Facebook o sesiune de intrebari si raspunsuri pe tema declararii in declaratia unica a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor.

Una din cele mai frecvente intrebari se refera la situatia in care un spatiu se afla in proprietatea a doua persoane fizice (de regula sot-sotie) care inchiriaza spatiul catre diverse persoane. Se pune intrebarea daca ambele persoane trebuie sa depuna Declaratie unica?

Raspunsul ANAF arata ca venitul net din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun pe cote-parti se repartizeaza intre coproprietari proportional cu cotele detinute de acestia in coproprietate. Venitul net din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun in devalmasie se repartizeaza in mod egal intre proprietarii comuni. Repartizarea venitului net conform prevederilor de mai sus se face in conditiile in care in contractul de cedare a folosintei se mentioneaza ca partea contractanta care cedeaza folosinta este reprezentata de coproprietari. In conditiile in care coproprietarii decid asupra unei alte impartiri, se va anexa la contract un act autentificat din care sa rezulte vointa partilor.

5. In ce priveste modul in care se pot face platile catre ANAF, aceasta a publicat recent o brosura prin care detaliaza modurile de plata.

Acestea sunt:

  • cu cardul bancar, on-line sau la casierii (numai pentru persoanele fizice)
  • prin virament bancar
  • prin ordin de plata multiplu electronic (OPME)
  • cu numerar
  • prin mandat postal

Brosura este disponibila aici.

6. Se apropie termenele finale pentru conectarea caselor de marcat la ANAF:

Procedura de conectare a caselor de marcat la sistemul informatic MF-ANAF a devenit operationala incepand cu 31.03.2021.

Operatorii economici, cu sprijinul distribuitorilor autorizati/unitatilor acreditate de service, au obligatia realizarii conectarii caselor de marcat pana cel tarziu:

  • 30.06.2021 in cazul marilor contribuabili
  • 30.11.2021 in cazul contribuabililor mijlocii si mici
  • la data instalarii aparatului de marcat electronic fiscal, daca aceasta operatiune se realizeaza ulterior datelor 30.06.2021, respectiv 30.11.2021, in functie de categoria operatorilor economici care detin aparatele de marcat electronice fiscale

7. Angajatorii pot acorda cadouri de Paste angajatilor intr-o suma de pana la 150 lei inclusiv pentru care nu se vor datora impozit si nici contributii sociale.

Cadourile se pot acorda atat in bani, cat si in natura sau sub forma de tichete cadou. Daca angajatorul decide acordarea unei sume mai mari decat plafonul de 150 lei,  suma care depaseste plafonul se taxeaza asemeni salariului, adica este supusa impozitului si contributiilor sociale.

8. Asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial au scadenta pentru depunerea situatiilor financiare anuale pe data de 4 mai 2021 (30 aprilie si 3 mai fiind zile nelucratoare).

Nedepunerea situatiilor financiare in termenul legal constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *