Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Declaratia anuala privind impozitul pe profit, majorarea indemnizatiilor de somaj si a altor indemnizatii corelate cu ISR – Cronica antreprenoriala

formular 101 declaratie

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. ANAF reaminteste intr-un comunicat ca pentru anul fiscal 2023, Codul fiscal nu a suferit modificari care sa impuna actualizarea modelului si continutului formularelor 101 Declaratie privind impozitul pe profit si 101 Grup fiscal „Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”. Ca urmare, in anul 2024 se vor utiliza formularele utilizate si anul precedent.

Potrivit legii, platitorii de impozit pe profit au obligatia sa depuna, pana la termenele prevazute de lege, formularul 101 “Declaratie privind impozitul pe profit” sau 101 Grup fiscal „Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”, dupa caz, in vederea definitivarii impozitului pe profit pentru anul 2023/anul fiscal modificat care se incheie in anul 2024.

2. Ministerul Finantelor a anuntat pe data de 5 martie 2023 lansarea versiunii simplificate a aplicatiei e-Factura.

Aplicatia este disponibila AICI.

Potrivit comunicatului ANAF, printre caracteristicile noii variante simplificate se numara:

– aplicatia web de completare a facturii intr-un format simplificat raspunde solicitarilor venite din partea microintreprinderilor ce nu utilizeaza in mod curent elemente operationale complexe.

– a fost redesenata pentru a include automat ghidaje (i.e. codul tipului facturii este prestabilit la 380, codul monedei este exclusiv RON) si bife pentru a afisa elementele de identificare obligatorii in functie de categoria de platitor de TVA.

– au fost restranse nomenclatoarele de TVA la cele utilizate frecvent pentru tranzactii domestice si incluse procentele de taxa sub format selectabil.

– aplicatia a fost extinsa in limba engleza pentru contribuabilii nerezidenti inregistrati in scopuri de TVA ce au obligatia de raportare a facturilor emise pentru livrari/prestari pe teritoriul Romaniei.

3. O serie de indemnizatii corelate cu ISR se majoreaza incepand cu 1 martie 2024.

ISR se majoreaza din martie de la 598 de lei la 660 de lei. O data cu acesta se majoreaza si:

– prima de insertie – de trei ori valoarea ISR;

– subventia pentru angajatorii care incadreaza tineri cu risc de marginalizare sociala – nu mai mult de patru ori valoarea ISR;

– stimulentul lunar pentru angajatorii care incadreaza in munca elevi si studenti pe perioada vacantelor – 50% din valoarea ISR;

– valoarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului – pragul minim al acesteia creste la 1.651 de lei (de la 1.496 de lei);

– alocatia lunara de plasament creste de la 1.082 de lei la 1.194 de lei;

– valoarea minima a indemnizatiei lunare de acomodare, in cazul adoptiei unui copil, creste la 2.245 de lei, iar valoarea indemnizatiei de sprijin la 793 de lei.

– indemnizatia de somaj pentru absolventi – se acorda timp de 6 luni si este 50% din ISR;

– indemnizatia de somaj: valoarea ISR pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an; valoarea ISR, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea unei cote procentuale in functie de stagiul de cotizare;

– indemnizatiile pentru persoanele cu dizabilitati.

4. ITM Salaj informeaza intr-un comunicat cu privire la posibilitatea recuperarii vechimii in cazul pierderii carnetului de munca.

Carnetul de munca este un document personal si oficial al titularului, iar detinerea lui este foarte importanta, deoarece atesta activitatea desfasurata, durata acesteia, salariul, vechimea in meserie, specialitate, respectiv vechimea totala in munca pana la data de 31.12.2010. Prezentarea acestuia in original este obligatorie la casele judetene de pensii, la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca etc. in vederea deschiderii drepturilor la pensie,  indemnizatie de somaj etc.

In cazul pierderii, furtului sau deteriorarii carnetului de munca, reconstituirea vechimii in munca se face pe baza adeverintelor de vechime, intocmite de catre angajatori/lichidatorii acestora, inspectoratele teritoriale de munca sau operatorii economici autorizati in prestarea de servicii arhivistice.

Pasii care trebuie parcursi sunt:

– declararea pierderii carnetului de munca in Monitorul Oficial

– formulare unei cereri pentru eliberarea unor adeverinte care sa ateste vechimea in munca.

5. In conformitate cu dispozitiile art. 97 alin. (1) din Legea nr. 367/2022, privind dialogul social, negocierea colectiva este obligatorie la nivelul unitatilor care au cel putin 10 angajati iar, potrivit dispozitiilor alin. (2) ale aceluiasi articol, initiativa negocierii colective apartine oricaruia dintre partenerii sociali. Astfel, legea  prevede ca, in cazul in care in unitate nu exista un contract colectiv de munca, angajatorul sau orice alta parte indreptatita poate initia negocierea contractului colectiv de munca in orice moment.

Negocierea colectiva care are loc intre angajator/organizatia patronala, pe de o parte, si sindicat/organizatia sindicala sau reprezentantii alesi ai angajatilor/lucratorilor, de cealalta parte, urmareste reglementarea relatiilor de munca sau de serviciu dintre parti, stabilirea conditiilor de munca, precum si orice alte acorduri in probleme de interes comun.

6. Pe site-ul ANAF este un disponibil un ghid privind declaratia unica.

Documentul este disponibil aici: 

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Despre_DU_2024.pdf

Declaratia se depune:

– in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului/incheierii contractului intre parti, in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, obligatia depunerii declaratiei unice;

– pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea declararii venitului realizat si stabilirii/definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale;

– pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate;

– pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii, in cazul exercitarii optiunii privind  destinatia unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/castigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *