Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – indemnizatii pentru angajatii afectati de relatiile comerciale cu Ucraina, compensari concedii medicale

cronica antreprenoriala

Noutatile legislative sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala din saptamana aceasta:

1. Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate au fost modificate prin introducerea unei sectiuni distincte care se refera la concediul si indemnizatia pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice.

Certificatul de concediu medical pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice in varsta de peste 18 ani se elibereaza persoanei asigurate care, cu acordul pacientului oncologic, il insoteste pe acesta la interventii chirurgicale si tratamente, de catre medicul specialist al pacientului oncologic. Pacientul respectiv isi poate exprima acordul numai pentru o singura persoana la fiecare interventie chirurgicala, respectiv tratament. Medicul specialist din ambulatoriul de specialitate sau spital are dreptul de a acorda concediu medical pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice in varsta de peste 18 ani cu durata de cel mult 45 de zile calendaristice in interval de un an pentru un pacient. Intervalul de referinta pentru urmarirea numarului de zile de concediu medical este de 12 luni calendaristice de la prima zi de concediu medical.

Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice este de 85% din baza de calcul stabilita in mod obisnuit pentru concedii medicale.

2. Concediile medicale decontate de FNUASS ar putea fi compensate cu taxele platite prin declaratia 112 potrivit unui proiect legislativ recent publicat.

Astfel, angajatorii vor putea avea ocazia sa solicite compensarea sumelor pe care le au de incasat de la FNUASS cu sumele datorate catre bugetul de stat prin intermediul formularului 112. Daca proiectul se va aproba, ar urma sa intre in vigoare de la 01 ianuarie 2023.

Un alt aspect prevazut de proiect este trecerea de la angajator la stat a obligatiei de plata a primelor 5 zile de concediu medical.

3. O noua initiativa legislativa in domeniul zilierilor a fost promulgata prin decret in data de 20.04.2022 si devine Legea 104/2022. Prin aceasta se modifica o prevedere a Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri.

Munca desfasurata de zilieri se poate realiza doar in anumite domenii, strict enumerate in legea mentionata.

Prin noul act normativ se reformulareaza domeniul: activitati de intretinere peisagistica – plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia facilitatii de locuit particulare – clasa 8130 cu urmatorul: activitati de intretinere peisagistica – plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia facilitatii de locuit particulare, precum si intretinerea spatiilor verzi din domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale – clasa 8130.

4. O noua modificare la Codul fiscal a fost adoptata de Camera Deputatilor cu majoritate de voturi in sedinta din 20.04.2022.

Este vorba de implementarea unui sistem de impozitare la sursa pentru investitorii individuali, prin aplicarea unui procent de 1% asupra castigului din transferul titlurilor de valoare detinute mai mult de un an si 3% asupra castigului din transferul titlurilor de valoare detinute mai putin de un an, fara ca pierderile sa fie compensate sau declarate.

Propunerea vizeaza anularea creditelor fiscale acumulate pe baza pierderilor inregistrate in anii precedenti. In prezent, aceste castiguri sunt impozitate cu 10%.

5. Registrul de evidenta a salariatilor (REVISAL) va deveni disponibil online, pentru toti salariatii. In prezent, potrivit art. 34 din Codul muncii, fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor.

Registrul general de evidenta a salariatilor este pastrat la domiciliul, respectiv sediul angajatorului, urmand sa fie pus la dispozitie inspectorului de munca sau oricarei alte autoritati care il solicita, in conditiile legii.

La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.

In cazul incetarii activitatii angajatorului, registrul general de evidenta a salariatilor se depune la autoritatea publica competenta, potrivit legii, in a carei raza teritoriala se afla sediul sau domiciliul angajatorului, dupa caz.

Prin propunere se doreste modificarea art. 34 in sensul reglementarii dreptului angajatilor/fostilor angajati de a avea acces online la datele lor din REVISAL.

6. Casa Nationala de Pensii Publice, arata intr-un comunicat din 20.04.2022 ca Legea nr.76/2022 pentru completarea art. 106 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice reglementeaza obligatia caselor teritoriale de pensii de a comunica angajatorului – in 5 zile de la emiterea unei decizii de pensionare – o informare care va cuprinde numele si prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum si data emiterii acesteia.

Pentru a putea comunica angajatorului informatiile cu privire la emiterea deciziei de pensionare, persoana care solicita inscrierea la pensie trebuie sa prezinte, pe langa documentele prevazute de legislatia cadru in domeniul pensiilor, o adeverinta eliberata de angajatorul la care isi desfasoara activitatea la data solicitarii inscrierii la pensie, din care sa rezulte datele de identificare a angajatorului (adresa, e-mail, fax, nr. telefon).

7. Pe calendarul zilelor libere oficiale, urmatoarele zile libere legale in prima jumatate a anului 2022 sunt:

  • 1 mai (duminica) — Ziua Muncii
  • 1 iunie (miercuri) — Ziua Copilului
  • 12 iunie (duminica) – Rusalii, 13 iunie (luni) — A doua zi de Rusalii

8. In perioada 7 aprilie 2022 – 31 decembrie 2022, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele categorii de salariati beneficiaza de indemnizatii de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022:

  • salariatii angajatorilor afectati in mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuarii de tranzactii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, care inregistreaza o diminuare a incasarilor cu un procent de minimum 20% raportat la incasarile realizate in luna ianuarie 2022 sau la incasarile realizate in luna similara a anului 2021, comparativ cu luna pentru care se solicita indemnizatia.
  • salariatii angajatorilor supusi sanctiunilor internationale care au instituite masuri restrictive in raport cu actiunile care submineaza sau ameninta integritatea teritoriala, suveranitatea si independenta Ucrainei si care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de presedintele ANAF.

Aceasta masura a fost aprobata prin OUG nr. 36 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a salariatilor in contextul conflictului armat din Ucraina, precum si ca urmare a sanctiunilor internationale aplicate Federatiei Ruse si Belarusului.

9. Prin Legea 111/2022, prestatorii casnici vor putea fi remunerati cu tichete in valoare de 15 lei.

Tichetul de activitati casnice se poate achizitiona de la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, de la furnizorul de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din OUG nr. 13/2013 privind serviciile postale sau de pe Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice

Valoarea nominala a tichetului de activitati casnice este de 15 lei si poate fi actualizata anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.