Autentificare Cloud

Contact

Bill
Iti plac articolele noastre? Afacerea ta va iubi produsele SmartBill.       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – majorare salariu minim, amenzi noi deseuri de plastic, ghiseu dedicat avocatilor la ONRC

cronica antreprenoriala

Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Majorarea salariului minim pe economie este din nou in atentia Ministerului Muncii o prima intalnire cu sindicatele si patronatele avand loc in 31.08.2021. Potrivit Ministrului Muncii, majorarea salariului minim trebuie facuta in mod predictibil, bazata pe date economice, pentru a putea fi sustinuta de economie. Urmeaza convocarea Consiliul National Tripartit, astfel incat confederatiile sindicale si cele patronale sa isi prezinte si fata in fata propunerile pe care le au cu privire la majorarea salariului minim. Dupa ce vor avea loc aceste discutii si analizate toate variantele propuse, Guvernul va propune o solutie pe care o va supune dezbaterii publice.

2. ONRC a publicat in 1 septembrie un comunicat referitor la faptul ca in vederea depunerii si eliberarii cererilor si documentelor aferente operatiunilor de inregistrare sau mentionare in registrul comertului, in cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale functioneaza un ghiseu expres destinat exclusiv avocatilor, consilierilor juridici, executorilor judecatoresti si practicienilor in insolventa.

3. Ministerul Finantelor a publicat in 02.09.2021 un proiect legislativ prin care se urmaresc cateva modificari in domeniul reglementarilor contabile, respectiv Ordinul 1802/2014 si Ordinul 2.844/2016. Modificarile vizeaza beneficiile acordate angajatilor, primele situatii financiare anuale intocmite de persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania si al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic precum si declaratia nefinanciara intocmita de entitati potrivit cerintelor cuprinse in  reglementarile contabile aplicabile.

4. Incepand cu data de 2 septembrie 2021, se interzice introducerea pe piata a produselor din plastic de unica folosinta enumerate mai jos si a produselor fabricate din materiale plastice oxodegradabile, ca urmare a intrarii in vigoare a Ordonantei nr. 6/2021.

Aceste produse sunt:

  • Betisoare pentru urechi, cu exceptia cazului in care intra in domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2017/745 al Parlamentului European si al Consiliului privind dispozitivele medicale, de modificare a Directivei 2001/83/CE, a Regulamentului (CE) nr. 178/2002 si a Regulamentului (CE) nr. 1.223/2009 si de abrogare a Directivelor 90/385/CEE si 94/42/CEE
  • Tacamuri (furculite, cutite, linguri, betisoare chinezesti)
  • Farfurii
  • Paie pentru bauturi, cu exceptia cazului in care intra in domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2017/745 al Parlamentului European si al Consiliului privind dispozitivele medicale, de modificare a Directivei 2001/83/CE, a Regulamentului (CE) nr. 178/2002 si a Regulamentului (CE) nr. 1.223/2009 si de abrogare a Directivelor 90/385/CEE si 94/42/CEE
  • Agitatoare pentru bauturi
  • Bete care se ataseaza baloanelor sau care sprijina baloane, cu exceptia baloanelor de uz industrial sau pentru alte utilizari si aplicatii profesionale, care nu sunt distribuite consumatorilor, inclusiv mecanismele acestor bete
  • Recipiente pentru alimente, fabricate din polistiren expandat, cum ar fi cutiile cu sau fara capac, utilizate pentru a contine produse alimentare care:
    • sunt destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet
    • sunt de regula consumate din recipient
    • sunt gata de consum fara a necesita o pregatire suplimentara precum gatirea, fierberea sau incalzirea, inclusiv recipiente pentru alimente utilizate pentru meniuri de tip fast-food sau alte meniuri gata pentru consum imediat, cu exceptia recipientelor pentru bauturi, a farfuriilor, a pachetelor si foliilor din material flexibil care contin produsele alimentare
  • Recipiente pentru bauturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv dopurile si capacele acestora
  • Pahare pentru bauturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv capacele acestora

In cazul nerespectarii acestei obligatii sunt stabilite urmatoarele amenzi:

  • in cazul persoanelor fizice de la 3.000 lei la 6.000 lei
  • in cazul persoanelor juridice: de la 20.000 lei la 40.000 lei


5. Regulile privind acordarea concediilor si indemnizatiilor de concediu medicale conform OUG 158/2005 se completeaza cu doua prevederi noi incepand cu 3 septembrie 2021:

  • pacientii cu arsuri grave vor beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, inclusiv pentru perioada de recuperare
  • indemnizatia bruta lunara pentru incapacitate temporara de munca determinata de arsurile grave, inclusiv pentru perioada de recuperare, va fi de 100% din baza de calcul stabilita conform legii


6. Inrolarea in SPV va deveni obligatorie, incepand cu 1 martie 2022 potrivit Ordonantei 11/2021, astfel: contribuabilii/platitorii persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, vor fi obligati sa transmita organului fiscal central documentele prin mijloace electronice de transmitere la distanta, respectiv prin inrolarea in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ A.N.A.F.
In situatia in care contribuabilii/platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor, inscrisurilor sau oricaror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.

7. Persoanele vaccinate cu schema completa vor putea participa la Loteria de vaccinare conform Ordonantei 19 publicata in 31.08.2021. Prima extragere va avea loc in luna octombrie 2021.

Loteria de vaccinare consta in acordarea de premii in bani persoanelor cu schema completa de vaccinare. Aceste persoane, dupa emiterea certificatului de vaccinare pe baza numelui, prenumelui si CNP-ului, se pot inscrie pentru participarea la Loteria de vaccinare pe site-ul https://certificatcovid.gov.ro.

Conditiile privind inscrierea pe site-ul de vaccinare se vor stabili prin alt act normative.

Premiile in bani acordate potrivit prezentului articol se supun regimului fiscal aferent veniturilor din premii reglementat la cap. VIII — Venituri din premii si din jocuri de noroc, Cod fiscal.

8. Persoanele care se vaccineaza impotriva COVID-19 cu schema completa de vaccinare beneficiaza oficial de o alocatie de hrana, in valoare totala de 100 lei, sub forma tichetelor de masa pe suport hartie. Acestea vor putea fi emise fara datele personale ale beneficiarilor, acestea urmand sa fie completate la momentul distribuirii acestora (O 19/31.08.2021).

Alocatia de hrana, sub forma tichetelor de masa, acordata potrivit prevederilor anterioare, reprezinta venit neimpozabil pentru persoanele fizice, conform art. 62 lit. a) din Codul fiscal.

9. Se prelungeste durata avizelor pentru incadrare locurilor in conditii deosebite ca urmare a publicarii OUG 94/2021. Astfel, avizele de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, al caror termen de valabilitate a fost data de 31 decembrie 2018 isi prelungesc valabilitatea pana la data de 1 septembrie 2023 (anterior acestea urmau sa expire la 1 septembrie 2021), data pana la care angajatorii au obligatia de a normaliza conditiile de munca. Ordonanta mai precizeaza ca perioada cuprinsa intre 31.12.2018 si 01.09.2023 constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite de munca, pentru care angajatorii datoreaza contributia de 4%.

10. Persoanele pensionate anticipat nu vor putea cumula pensia cu salariul. In sedinta de guvern din 30.08.2021 s-a discutat despre o ordonanta care propunea ca pensia anticipata sau pensia anticipata partial, sa se poate cumula cu venituri salariale, insa nu a fost aprobata.

11. SAF-T, E-Factura si PatrimVen sunt prioritatile MF pentru perioada urmatoare a declarat Ministrul de Finante la finalul sedintei de guvern din 30.08.202.

Cea mai importanta modificare, in opinia sa o reprezinta E-factura, sistemul obligatoriu de facturare electronica. Se va incepe in prima faza cu un sistem “Business-to-government”, adica vor factura contribuabilii catre stat in prima faza si dupa aceea se va trece la sistemul “Business to Business”. Sistemul, practic, functioneaza prin transmiterea datelor de pe factura de la contribuabil la ANAF, dupa care ANAF-ul transmite factura beneficiarului.

O alta modificare se refera la implementarea conceptului SAF-T, Standard Audit File for Tax care este o modalitate simplificata de comunicare intre organul fiscal si contribuabil.

In ce priveste PatrimVen, acesta este un sistem informatic prin care autoritatile publice schimba mai usor si mai direct informatii si de asemenea reprezinta si un avantaj direct catre contribuabil.

12. Ministerul Muncii a publicat un proiect legislativ care vizeaza cateva modificari la Hotararea Guvernului nr.1048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca.Acesta abroga prevederea prin care Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei poate stabili dispozitii pe baza carora sa se impuna ca lucratorul sa contribuie la costul unui anumit echipament individual de protectie, in situatiile in care utilizarea echipamentului nu este exclusiv pentru locul de munca.

Testeaza SmartBill Conta programul nostru de contabilitate online si SmartBill ManagerConta, programul 100% gratuit prin care gestionezi rapid declaratiile catre ANAF si eficientizezi activitatile firmei tale de contabilitate.

About author

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *