Sunt multe societati care functioneaza fara angajati, prin activitatea administratorului. Este important sa precizam ca administratorul poate sa desfasoare activitate in cadrul firmei doar in virtutea acestei functii, fara a fi nevoie sa fie angajat cu contract de munca.
Legea societatilor comerciale permite administratorilor sa deruleze toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, in afara de restrictiile expres mentionate in actul constitutiv.
Astfel, la un eventual control, administratorul nu va trebui sa justifice prezenta sa si derularea de activitati in cadrul firmei, in baza unui contract individual de munca, asa cum se intampla in cadrul restului de personal sau pentru asociatii care nu sunt administratori.
Ce optiuni exista pentru a fi remunerat?
1. Angajarea pe firma
Desi nu este obligatoriu, daca doreste acest lucru, administratorul va putea fi angajat pe firma, cu program intreg sau cu timp partial, fapt care ii va permite sa obtina un salariu.
Pentru salariul obtinut va datora toate contributiile sociale obligatorii si impozit pe venit.
Taxele actuale sunt:
- CAS (contributia la pensii) – 25%
- CASS (contributia la sanatate) – 10%
- Impozit – 10%
2. Remunerare in baza contractului de mandat
In cazul existentei unui contract de mandat, remuneratia mandatarului se stabileste prin respectivul contract.
Insa, la fel ca in cazul salariului, indemnizatia administratorului constituie venit asimilat salariului si se supune contributiilor (CAS si CASS) si impozitului pe venit:
- CAS – 25%
- CASS – 10%
- impozit – 10%
Societatea va mai datora contributia asiguratorie pentru munca CAM 2,25%.
Contractul de mandat este reglementat de codul civil si este contractul prin care o parte, numita mandatar, se obliga sa incheie unul sau mai multe acte juridice pe seama celeilalte parti, numita mandant.
Mandatul poate fi cu titlu gratuit sau cu titlu oneros. Daca mandatul dintre doua persoane fizice se prezuma a fi cu titlu gratuit, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros.
Daca mandatul este cu titlu oneros, dar remuneratia mandatarului nu este stabilita prin contract, aceasta se va stabili potrivit legii, uzantelor ori, in lipsa, dupa valoarea serviciilor prestate.
Daca partile nu au prevazut un termen, contractul de mandat inceteaza in 3 ani de la incheierea lui.
De ce alte beneficii pot beneficia administratorii?
- indemnizatia de deplasare, in cazul deplasarii in tara sau in strainatate, decontarea cheltuielilor cu cazarea in deplasare
Conform Codului fiscal, administratorului ii este permis sa primeasca diurna pentru deplasarile acestuia, daca scopul acestor deplasari este acela de a indeplini obiectivele societatii (in interes de serviciu). Sumele astfel primite pana la nivelul plafonului de 2,5 ori nivelul pentru institutii publice sunt neimpozabile.
Pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile, cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice (art. 25 alin. (1) din Codul fiscal). Daca administratorul antreneaza cheltuieli cu cazarea si transportul, in scopul desfasurarii activitatii firmei, acestea sunt considerate deductibile.
Codul fiscal prevede ca regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor urmatoarelor venituri, considerate asimilate salariilor: indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
- in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice (adica 50 de lei)
- in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar
- utilizarea unui autoturism al firmei
Codul fiscal prevede la art. 25 alin. (3) lit. m): cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice sunt deductibile limitat in functie de cum sunt utilizate sau nu exclusiv pentru activitatea firmei, la un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.
Asadar, administratorul poate sa beneficieze de utilizarea autoturismului pe firma si decontarea combustibilului, cheltuielilor de intretinere si reparatii.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Buna ziua. Ar trebui sa dati mai multe date referitoare la utilizarea autoturismului firmei. Daca se face foaie de parcurs, este decontare 100%, daca nu, 50%. O zi buna.
Buna ziua Marius,
Informatii suplimentare cu privire la decontarea cheltuielilor cu autoturismul puteti regasi la urmatorul link: https://blog.smartbill.ro/cheltuieli-autoturism-implicatii-fiscale/
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Asadar, daca sunt administrator si asociat unic al SRL-ului prin care ofer servicii de dezvoltare software, pot presta aceste servicii prin calitatea de administrator, fara sa fie nevoie sa ma angajez in propria firma ca dezvoltator?
Buna ziua Cosmin,
Puteti presta activitatea numai in baza calitatii de administrator, fara sa va angajati in firma.
Zi frumoasa!
Dacă sunt asociat unic si administrator SRL, pot fi remunerat ca administrator prin incheiere de contract de administrare? Trebuie modificat actul constitutiv dacă inițial, acesta nu prevede remuneratia administratorului?
Buna ziua Nicolae,
Se face un contract de administrare/mandat si nu este necesara modificarea actului constitutiv.
Sarbatori fericite!
Buna ziua,
in cazul in care se opteaza pentru plata administratorului in varianta „2. Remunerare in baza contractului de mandat”.
1. Cum se face contractul, trebuie o decizie AGA in prealabil?
2.Trebuie inregistrat contractul undeva ?
3. Cine semneaza, administratorul din partea firmei ca mandant si tot administratorul ca persoana fizica ca mandatar ?
Buna ziua,
Consideram ca nu este nevoie de o decizie AGA in acest sens.
Contractul nu se inregistreaza la vreo institutie. Nu se declara la ITM, asa cum se intampla cu contractele de munca. Dar sumele obtinute in urma acestui contract se declara in D 112 la sectiunea B.
Contractul se poate incheia intre societate -reprezentata de administrator si persoana fizica- care este tot administratorul.
Mult succes!
daca sunt administrator de condominiu si prestez si alte lucrari la instalatii de incalzire,apa,gradinarit pana acum eram platit la sfarsit de an cu o prima pentru toate activitatile derulate intr-un an,acum nu mai vor.locatarii ar vrea sa prestez fara sa fiu platit sau sa se gaseasca o alta modalitate de plata la care sa nu se plateasca decat impozitul.specific faptul ca am contract de munca pe 8 ore si prima era inclusa in luna decembrie in salariu.exista o modalitate?
Buna ziua Mircea,
O solutie ar fi sa va deschideti un PFA sau un SRL si sa facturati serviciile suplimentare, desfasurate in afara contractului de munca, pe una din aceste doua forme. https://blog.smartbill.ro/pfa-versus-alte-forme-de-organizare/
Desigur, fiecare vine cu avantajele si dezavantajele sale.
Mult succes!
Ca administrator daca sunt platit sub salariu minim de exemplu 1000ron cat se retin darile la stat?
Buna ziua Costel,
Salariul minim pentru norma intreaga este de 3.000 lei. Pentru a putea fi platit cu 1.000 lei va trebui sa incheiati un contract cu timp partial. La contractele cu timp partial, modul de calcul al taxelor difera putand exista doua situatii:
a) daca nu mai aveti alte contracte de munca, atunci taxele se vor plati la salariul minim pe economie de 3.000 lei (si nu la 1.000 lei) – taxele sunt aproximativ 1008 lei.
b) daca veti mai avea si alte contracte de munca si impreuna cumuleaza cel putin o norma intreaga, atunci taxele se calculeaza la 1.000 lei- caz in care taxele sunt aproximativ 355 lei. Taxele pot diferi in functie de varsta dumneavoastra si de numarul de persoane aflate in intretinere.
Mult succes!
In pensie anticipata, am posibilitatea ca sa lucrez in continuare in firma proprie, fiind actionar in procent de 50%? Sau este necesar sa fiu administrator?
Buna ziua,
Este recomandat sa fiti administrator, fiindca in aceasta calitate puteti sa fiti prezent oricand in firma, si sa desfasurati activitatile necesare ducerii la indeplinire a obiectivului de activitate.
Mult succes!
Buna ziua, suntem 3 actionari in firma, eu si inca 2 persoane. Eu sunt si administrator si sunt angajat in cadrul firmei. Salariul il obtin ca urmare a muncii depuse. Cine in cazul acesta imi stabileste salariul? Administratorul (adica eu)? Membrii AGA nu ar trebui sa aibe nici un drept de amestec in administrarea firmei deoarece administratorul are drepturi depline, este corect cum am inteles?
Buna ziua Elena,
Dumneavoastra fiind administrator, dumneavoastra va stabiliti salariul pentru calitatea de angajat. In calitate de adminstrator, dumneavoastra reprezentati angajatorul, astfel incat veti semna contractul de munca si ca administrator, si ca angajat.
Pe de alta parte, in calitate de administrator aveti drepturile stabilite prin actul constitutiv. Trebuie sa verificati prevederile acestuia.
Drepturile administratorului pot fi restranse prin actul constitutiv, astfel ca este absolut necesar sa cititi prevederile acestuia.
Mult succes!
Buna ziua!
Administratorul, cu contract de mandat activ, poate beneficia de vreun fel de bonus/prima?
Multumesc!
Buna ziua Daniel,
Venitul obtinut din contrractul de mandat se trateaza din punct de vedere fiscal ca venitul din salarii, adica se supune acelorasi taxe. Apreciem ca in acest context se poate primi o prima/bonus de catre administrator.
Mult succes!
Buna ziua,
Am un SRL in care sunt asociat unic si administrator, nu si angajat. Am mai multe coduri caen printre care si cel de Administrare de condominii. Eu ca persoana fizica am Atestat de Administrator de condominii.
Intrebare:
Pot presta munca de Administrator de condominiu pentru o Asociatie de Proprietari prin intermediul firmei SRL, in calitate de administrator al firmei mele (SRL) sau trebuie sa ma angajez la firma mea ca sa pot presta acest serviciu ?
Multumesc!
Buna ziua Mircea,
Dumneavoastra puteti presta aceasta activitate in calitate de administrator, fara a fi nevoie sa va angajati. Administratorul poate realiza operatiunile necesare realizarii obiectivului de activitate al societatii.
Mult succes si o zi frumoasa!
Buna ziua,
Daca un SRL are doi asociati acestia pot lucra impreuna fara CIM ? Sau aceasta regula se aplica doar la asociat unic ?
Multumesc pentru raspuns
Buna ziua Andrei,
Regula se aplica la administrator, acesta poate lucra fara CIM. Asociatii nu pot lucra fara CIM.
Mult succes si o zi frumoasa!
Am calitatea de administrator, la un SRL cu doi asociati. Precizez ca ambii asociati au si calitatea de administratori, fara a avea functii/ atributii specificate in actul constitutiv. Intocmesc bilanturile contabile ale societatii, avand studii superioare de specialitate si CIM pe societate. In cazul incetarii CIM, mai pot intocmii bilanturi, doar prin calitatea de administrator?
Multumesc !
Buna ziua Ioana,
Contabilitatea se poate tine prin departament intern al societatii unde angajatii au studii superioare sau externalizat cu membrii CECCAR. In situatia dumneavoastra consideram ca puteti tine contabilitatea ca administrator doar daca sunteti membru CECCAR.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Sunt pensionar la limita de vârsta,65 de ani, unic administrator al unui srl, fără angajați,pot presta activități fără sa mai fiu angajat ? Legea noua de pe 1sept2024 spune ca nu pot fi și angajat și pensionar. Pe 1aug 2024 mi am depus dosar de pensie!
Va mulțumesc
Buna ziua,
Puteti presta activitate in firma in calitate de administrator/asociat, nu e nevoie sa fiti angajat in firma.
Mult succes si o zi frumoasa!