Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – noutati privind functionarea ONRC, deblocare Masura 2

cronica antreprenoriala

Vezi mai jos ce noutati avem pentru voi in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Printr-un act normativ recent publicat (Legea nr. 206/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2020) se prelungesc anumite masuri in domeniul functionarii ONRC, pe durata starii de alerta, precum si un an dupa incetarea acesteia. Masurile respective sunt urmatoarele:

  • activitatea oficiului registrului comertului se deruleaza in principal prin mijloace electronice si prin corespondenta, in conditiile legii. Activitatea de lucru cu publicul la ghiseele institutiei se deruleaza pe parcursul unui program de lucru de 4 ore, fractionat in doua intervale orare, iar in perioada cuprinsa intre acestea se dezinfecteaza spatiile afectate lucrului cu publicul. Accesul publicului se realizeaza in mod organizat, in limita numarului ghiseelor afectate lucrului cu publicul, cu prezenta unei singure persoane la ghiseu.
  • declaratiile pe proprie raspundere care se anexeaza la cererea de inregistrare/alte cereri pot avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si pot fi transmise la oficiul registrului comertului fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. Declaratiile pe proprie raspundere pot fi si in forma autentica, certificata de avocat sau date la oficiul registrului comertului.
  • specimenul de semnatura, acolo unde legea prevede, se transmite la oficiul registrului comertului legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui inscris sub semnatura privata, fara nicio alta formalitate sau se poate da la oficiul registrului comertului.

2. Ministerul Economiei a anuntat pe data de 23 iulie ca a obtinut toate avizele aferente finantarii Masurii 2 si ca va debloca a treia transa de plati din aceasta schema de ajutor de stat din fonduri UE, in valoare de 241 de milioane de euro. Incepand cu data respectiva Ministerul a inceput sa trimita contractele catre beneficiari. Beneficiarii trebuie sa semneze in timp util contractele de finantare, adica intr-un termen de 20 de zile de la primirea contractului in aplicatia online. In cazul in care contractele sunt semnate in cel mai scurt timp de catre beneficiari, primele plati se vor face incepand de la mijlocul saptamanii viitoare.

3. Data de 16 august 2021 este termenul pentru depunerea raportarilor contabile semestriale pentru firmele care in exercitiul financiar precedent au obtinut o cifra de afaceri mai mare de 1.000.000 euro. Modalitatile de depunere sunt: in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica, pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat. Entitatile pot depune raportarile contabile la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata pe suport magnetic, impreuna cu raportarile contabile listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnate, potrivit legii. Raportarile contabile semestriale nu sunt insotite de alte anexe sau atasamente zip, asa cum se intampla in cazul situatiilor financiare anuale sau intermediare.

4. Se considera loc de munca in conditii speciale activitatile de productie, mentenanta si asimilate din unitatile de productie a energiei electrice in termocentralele pe baza de carbune, incluzand si unitatile de extractie a carbunelui, pentru personalul implicat direct si nemijlocit in utilizarea procedeelor si utilajelor specifice productiei energiei electrice si extractiei carbunelui, ca urmare a unei recente modificari aduse Legii pensiilor prin L 197/2021.

Pentru persoanele care au stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in aceste locuri de munca se reduce varsta standard de pensionare cu 13 ani. Stagiul complet de cotizare este de 25 de ani pentru persoanele care au realizat cel putin 30 de ani in aceste locuri de munca.

Persoanele care au desfasurat activitati in domeniul mentionat beneficiaza de pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare cu 13 ani, pentru un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani realizat in aceste activitati.

5. Incepand cu data de 19 iulie 2021 a intrat in vigoare noul model al contractului cadru de munca in baza Ordinului nr. 585 din 2 iulie 2021 privind modificarea si completarea modelului-cadru al contractului individual de munca, prevazut in anexa la Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 64/2003. 

Cele doua modificari aduse se refera la:

  • faptul ca pentru microintreprinderile cu pana la 9 salariati nu se mai prezinta atributiile postului in fisa postului, anexa la contractul individual de munca, ci se va completa doar o scurta caracterizare/descriere a activitatii
  • introducerea unei completari referitoare la obligatiile angajatorului – aceea de a informa angajatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat

6. In privinta acordarii concediilor medicale, o modificare recenta adusa OUG 158/2005 (OUG 74/2021) prevede introducerea unei contraventii pentru nerespectarea de catre medicii curanti a obligatiei de a intocmi un plan de urmarire a evolutiei bolii, care trebuie sa cuprinda cel putin indicatiile terapeutice si igieno-dietetice, pe care persoana asigurata are obligatia sa il respecte, in cazurile in care se elibereaza certificate de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca.

Normele de aplicare a OUG 158/2005 vor fi actualizate cu o noua sectiune care se refera la structura planului de urmarire a evolutiei boli.

Pe scurt, in cazurile in care se elibereaza certificate de concediu medical, medicii de familie si medicii de specialitate din ambulatoriu au obligatia intocmirii unui plan de urmarire a evolutiei bolii, intr-o structura prevazuta ca anexa la actul normative, pe care persoana asigurata are obligatia sa il respecte.

Proiectul mai prevede ca in prima etapa durata acordarii concediului medical poate fi de maxim trei zile calendaristice. In cazul mentinerii incapacitatii temporare de munca, constatate pe baza evaluarii raspunsului la tratamentul initial si/sau a rezultatului analizelor de laborator, investigatiilor functionale si/sau imagistice recomandate, medicul de familie sau, dupa caz, medicul de specialitate din ambulatoriu, care monitorizeaza afectiunea, poate elibera certificatul de concediu medical in continuare pana la o durata maxima care urmeaza sa fie stabilita ulterior. Pentru respectarea planului de urmarire a evolutiei bolii, medicii vor acorda consultatii la cabinet.

Ca exceptie, in cazul eliberarii certificatelor de concediu medical pentru unele boli speciale prevazute la art. 13 alin. (3), pentru urgentele medicochirurgicale, pentru bolile infectocontagioase din grupa A, pentru bolile infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii prevazuta la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 136/2020, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, medicii de familie si medicii de specialitate din ambulatoriu nu au obligatia intocmirii unui plan de urmarire a evolutiei bolii.

7. Declaratia privind beneficiarii reali va putea fi eliminata dupa ce Romania isi va indeplini obligatia fata de Comisia Europeana de a avea acest registru completat, a declarat Claudiu Nasui, ministrul economiei, intr-un comunicat pe Facebook. Anul acesta a fost reintrodusa declaratia de beneficiar real. Uniunea Europeana solicita ca anul acesta companiile romanesti sa depuna declaratia de beneficiar real, astfel incat registrul central sa fie complet. Dupa depunerea acestei declaratii anul acesta, de anul viitor se va reveni la sistemul mai simplu: se va depune declaratia doar cand au loc schimbari, nu in fiecare an, a mai declarat ministrul. O alta noutate este ca s-a reusit simplificarea declaratiei de beneficiar real in sensul ca noua declaratie are doar o pagina si jumatate, este mai usor de completat si nu trebuie insotita de alte cereri, cum ar fi cererea pentru depunerea declaratiei de beneficiar real. Ea poate fi depusa fie in persoana, fie trimisa prin posta sau e-mail cu semnatura electronica pana pe 1 octombrie.

8. Ministerul de Finante a publicat in 20.07.2021 un proiect legislativ prin care se modifica anumite documente prevazute de Procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020.

Pe scurt, se propune modificarea urmatoarelor:

  • eliminarea din cuprinsul anexelor nr. 1 – 2 si 4 – 18 la Procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2020, a precizarilor privind data la care se refera obligatiile bugetare pentru care se poate acorda restructurarea, inclusiv din perspectiva titlului Ordinului
  • eliminarea din cuprinsul anexelor nr. 1 – 2 si 4 – 18 la Procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2020, a precizarilor privind data la care se va depune notificarea/cererea de restructurare a obligatiilor bugetare

De asemenea, se considera necesara introducerea a doua noi formulare, respectiv, un model de notificare restructurare si un model de cerere de restructurare care sunt cuprinse de anexele 18 si 19 la proiectul de ordin.

Totodata, intrucat in OG. nr. 6/2019 nu s-au exceptat de la acordarea facilitatilor obligatiile bugetare pentru care s-a atras raspunderea solidara potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala sau raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv legii penale, se propune introducerea unor precizari in acest sens in cuprinsul proiectului de modificare si completare a OMFP nr. 2810/2019.

Testeaza gratuit programele noastre: Program FacturareProgram Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *