Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:
Proiect legislativ ANAF – stabilirea din oficiu a CAS si CASS pentru 2024
Pe site-ul ANAF a fost publicat, in data de 17 octombrie 2025, un proiect legislativ privind aprobarea procedurii de stabilire din oficiu a contributiilor CAS si CASS pentru anul 2024. Acesta vizeaza persoanele fizice care nu au declarat sau au declarat incorect aceste contributii sociale.
Proiectul include mai multe proceduri, printre care:
– Procedura de stabilire din oficiu a contributiei de asigurari sociale;
– Procedura pentru persoanele fizice care obtin venituri asimilate salariilor pentru activitatea desfasurata in strainatate;
– Procedura de stabilire din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele cu venituri din activitati independente;
– Procedura de stabilire din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru venituri din: drepturi de proprietate intelectuala, asocierea cu o persoana juridica, cedarea folosintei bunurilor, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, investitii si alte surse.
Accesul in SPV – conditii pentru persoane fizice si juridice
SPV (Spatiul Privat Virtual) poate fi accesat de o persoana fizica direct sau prin imputernicit. De asemenea, persoanele juridice si entitatile fara personalitate juridica pot accesa SPV prin reprezentant legal, desemnat sau imputernicit.
Conditii pentru folosirea SPV prin imputernicit:
– Imputernicirea/mandatul trebuie sa fie general, pentru toate operatiunile din SPV;
– Sa includa acordul privind accesul la istoricul actiunilor din SPV;
– Sa fie acceptati termenii si conditiile de utilizare.
In cazul reprezentarii de catre avocat, consultant fiscal sau expert contabil, imputernicirea se face conform regulilor profesiei respective.
Modificari privind Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
Ministerul Muncii a publicat pe 13 octombrie 2025 un proiect de Ordonanta pentru modificarea Legii nr. 200/2006, care reglementeaza Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale – fond destinat acoperirii salariilor angajatilor ale caror companii au intrat in insolventa.
Prevederi actuale:
– Fondul suporta plata creantelor salariale pentru maximum 5 luni;
– In limita unui plafon de 5 salarii medii brute pe economie per salariat.
Modificari propuse:
– Majorarea plafonului la maximum 12 salarii medii brute pe economie per salariat;
– Extinderea perioadei acoperite de la 5 la 12 luni din ultimele 24 de luni anterioare deschiderii insolventei.
Reguli tranzitorii: cererile depuse inainte de intrarea in vigoare a ordonantei vor fi solutionate conform legislatiei anterioare.
Termenele si sanctiunile SAF-T
Termenele de transmitere a fisierului SAF-T depind de sectiune. Pentru alte informatii, termenul limita este ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare.
Pentru active, termenul coincide cu depunerea situatiilor financiare anuale, iar pentru stocuri, termenul este stabilit de organul fiscal, dar trebuie sa fie de minimum 30 de zile de la solicitare.
Frecventa transmiterii:
– Contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA cu perioada fiscala lunara sau trimestriala transmit declaratia lunar sau trimestrial;
– Cei cu perioada fiscala semestriala sau anuala – trimestrial;
– Contribuabilii neinregistrati in scopuri de TVA – tot trimestrial.
Sanctiuni:
– Nedepunerea la termen – amenda intre 1000 si 5000 lei;
– Depunerea incorecta sau incompleta – amenda intre 500 si 1500 lei.
Nu se sanctioneaza persoanele care corecteaza fisierul SAF-T pana la termenul legal al urmatorului fisier sau cele care corecteaza ulterior, din motive neimputabile.
Baza legala: art. 337.1 din Codul de procedura fiscala.
ANAF clarifica impozitarea autoconsumului
ANAF a clarificat intr-un comunicat ca autoconsumul populatiei nu se impoziteaza. Declaratia are scop metodologic, fiind utilizata in estimarea gap-ului de TVA, unde unele elemente de autoconsum pot distorsiona baza de calcul.
ANAF colaboreaza cu INS, Ministerul Finantelor, partenerii europeni si Banca Mondiala pentru a imbunatati metodologia si pentru a distinge intre evaziune, neconformare si factori statistici.
Regimul special de scutire TVA pentru intreprinderi mici (SME)
Pe 16 octombrie 2025, ANAF a publicat un proiect de ordin pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA pentru intreprinderile mici, conform art. 310¹ si 310² din Codul fiscal.
Ordonanta Guvernului nr. 22/2025 transpune Directiva UE 2020/285, permitand firmelor mici din Romania sa aplice scutirea si in alte state membre si, reciproc, firmelor din alte state membre pentru activitati desfasurate in Romania.
Administrarea regimului SME se face printr-un sistem informatic comun la nivelul UE, cu schimb electronic de date intre autoritatile fiscale.
Procedura practica:
– Notificare prealabila a aplicarii regimului special;
– Raportarea valorii totale a livrarilor si prestarilor in alte state membre;
– Decizia organului fiscal (aprobare, respingere sau incetare).
Transmiterea informatiilor se face exclusiv electronic, conform procedurii ANAF. Administrarea revine Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti din cadrul DGRFP Bucuresti, utilizand aplicatia dezvoltata de Centrul National pentru Informatii Financiare.
Modificarea formularului “Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor”
In Monitorul Oficial nr. 918 din 6 octombrie 2025 a fost publicat Ordinul nr. 2.202/2025, care modifica formularul tipizat „Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor” utilizat de personalul din activitatea de informatii fiscale imputernicit de ANAF.
Majorarea impozitului pe dividende incepand cu 2026
Incepand cu 1 ianuarie 2026, cota de impozit pe dividende creste de la 10% la 16%, conform Legii nr. 141/2025.
Pentru dividendele distribuite pe baza situatiilor financiare interimare din 2025 (inclusiv pentru anii fiscali modificati care incep in 2025), impozitul ramane 10%, fara recalculare ulterioara.
Astfel, dividendele pot fi distribuite cu 10% pana la trimestrul III al anului 2025 inclusiv.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Ai firma noua? Primesti SmartBill gratuit timp de 12 luni, daca esti la inceput de drum. Afla mai multe pe smartbill.ro/startup.
