Autentificare Cloud

Contact

Bill
Iti plac articolele noastre? Afacerea ta va iubi produsele SmartBill.       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – praguri valorice Intrastat 2022, procedura RO e-Factura pentru nerezidenti

Cronica SmartBill

Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. Un numar de 65 de ocupatii noi vor fi introduse in codul COR si 62 de pozitii vor fi eliminate potrivit unui act normativ pregatit de Ministerul Muncii.
Codul COR este acel cod in care se incadreaza o persoana la intocmirea unui contract de munca si care descrie munca efectuata de respectivul angajat. Clasificarea Ocupatiilor din Romania se actualizeaza trimestrial sau ori de cate ori se impune, iar procedura de actualizare a fost simplificata. S-a introdus o fisa descriptiva a ocupatiei care va ajuta utilizatorul in completarea descrierii ocupatiei. A fost realizat un model-tip al cererilor iar in cazul noilor ocupatii care necesita aviz pentru a fi introduse in COR, Ministerul Muncii este cel caruia ii revine sarcina depunerii cererii si obtinerii avizului de la ministerul de resort sau, dupa caz, de la asociatiile profesionale / aviz consultativ emis de comitetul sectorial aferent ramurii de activitate sau de catre Asociatia Nationala a Comitetelor Sectoriale din Romania, fara a fi necesara implicarea utilizatorilor in aceasta procedura.

Termenul prevazut pentru transmiterea cererii catre ministerul de resort este de doua zile lucratoare, raspunsul urmand a fi primit in termen de 5 zile lucratoare si comunicat apoi de catre Ministerul Muncii catre solicitant in termen de 10 zile lucratoare.

Cererile pentru actualizarea COR depuse de catre utilizatori la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale vor fi solutionate in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data inregistrarii acestora.

2. Ministerul Finantelor a stabilit printr-un ordin publicat in 22.11.2021 (Ordinul 1420) care sunt informatiile cu caracter public care se vor regasi publicate pe serverul institutiei.

Informatiile care se publica sunt extrase din documentele depuse de entitati la unitatile Ministerului Finantelor si aflate in bazele de date centrale ale acestuia, actualizate conform normelor in vigoare. Publicarea datelor pe site-ul Ministerului Finantelor se face zilnic astfel incat sa reflecte modificarile aparute in baza de date cu o intarziere de maximum 24 de ore.

3. S-au publicat pragurile valorice intrastat pe 2022 – O 773/2021. Acestea raman la nivelul stabilit pentru anul 2021, respectiv:

  • 900.000 lei pentru exporturi intra-UE de bunuri
  • 900.000 lei pentru importuri intra-UE de bunuri

Operatorii economici care in cursul anului 2021 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene, a caror valoare anuala, separat pentru cele doua fluxuri, exporturi intra-UE si respectiv importuri intra-UE de bunuri, depaseste valoarea pragurilor Intrastat stabilite, trebuie sa completeze si sa transmita la Institutul National de Statistica declaratii statistice Intrastat incepand cu luna ianuarie 2022.

In cursul anului 2022 pot deveni furnizori de date Intrastat si alti operatori economici care realizeaza schimburi intra-UE de bunuri, a caror valoare cumulata de la inceputul anului depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2022. Acesti operatori economici trebuie sa completeze si sa transmita declaratii statistice Intrastat incepand din luna in care valoarea cumulata de la inceputul anului 2022 a exporturilor si/sau a importurilor intra-UE de bunuri depaseste pragurile Intrastat stabilite, separat pentru cele doua fluxuri, exporturi si respectiv importuri intra-UE de bunuri.

4. S-a publicat procedura privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (083) „Optiune privind utilizarea, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura” (Ordinul 1831/2021).

Formularul (083) “ se completeaza si se depune de catre operatorii economici nerezidenti care opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia comerciala cu alt operator economic (relatie comerciala B2B) sau in relatia cu autoritati contractante, respectiv entitati contractante (relatie B2G).

Prin operatori economici nerezidenti se intelege orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii, neinregistrata fiscal in Romania.

Formularul se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

5. Procedura de acordare a indemnizatiei de somaj tehnic va fi adaptata pentru acoperirea unor situatii aparute in cazul contractelor pe drepturi de autor.

Guvernul a reintrodus acordarea indemnizatiei de somaj  de 75% din salariul mediu brut pentru angajatii si persoanele care realizeaza venituri din drepturi de autor si conexe si care sunt afectati de restrictiile impuse de pandemie. Insa in cazul contractelor pe drepturi de autor exista situatii foarte diferite, specifice activitatii artistilor, care nu sunt toate prevazute in formularul de cerere, existand riscul ca anumite persoane sa nu primeasca indemnizatia de somaj. In modelul actual de cerere pentru acordarea indemnizatiei, referirea la valabilitatea contractului pe drepturi de autor nu acopera toate situatiile existente in practica, iar procedura de acordare a indemnizatiei de somaj va fi adaptata pentru a le acoperi pe toate.

6.In luna noiembrie 2021 au mai ramas trei termene importante:

  • 23 noiembrie 2021 ora 20:00 este ultima data pana la care este activa aplicatia de solicitare a microgranturilor
  • 30 noiembrie 2021 (marti) este zi libera oficiala – Sf. Andrei. Urmatoarea zi libera oficiala este 1 decembrie (miercuri) – ziua nationala a Romaniei
  • 30 noiembrie 2021 – este termenul final pentru conectarea caselor de marcat la ANAF

7. A mai ramas putin timp pana la finalul anului 2021, perioada in care cateva lucrari si verificari specifice contabile ar trebui sa fie efectuate:

  • incadrarea in plafoanele de TVA
  • reevaluarea imobilizarilor – daca s-a optat pentru un model bazat pe reevaluare
  • inventarierea patrimoniului, care trebuie facuta cel putin o data pe an, de regula cu data de referinta 31 decembrie
  • analiza tuturor conturilor la final de an, de exemplu cel care reflecta avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii si nedecontat. La final de an acestea se reclasifica fie care debitori diversi , fie ca creante in legatura cu personalul
  • revizuirea provizioanelor existente si/sau constituirea de noi provizioane daca este cazul
  • Intocmirea bugetului pe anul urmator

Testeaza SmartBill Conta programul nostru de contabilitate online si SmartBill ManagerConta, programul 100% gratuit prin care gestionezi rapid declaratiile catre ANAF si eficientizezi activitatile firmei tale de contabilitate.

About author

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *