Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

10 clarificari privind functionarea PFA-urilor

Pentru a putea fiscaliza tranzactiile de vanzari de bunuri sau prestari de servicii, unele persoane fizice aleg sa se inregistreze ca persoane fizice autorizate.

Mai jos sunt 10 aspecte utile pe care trebuie sa le cunosti inainte de a te autoriza ca PFA:

Norma de venit

La infiintare, unele PFA-uri pot alege sa isi determine venitul net pe baza normelor de venit (sistem norma de venit) sau in sistem real. Nu toate PFA-urile pot sa opteze pentru determinarea venitului net pe baza normelor de venit, ci doar cele care au un cod CAEN care este cuprins in anexa Ordinului nr. 925/2017.

PFA-urile pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, au incepand cu anul fiscal urmator obligatia determinarii venitului net anual in sistem real.

Normele de venit se stabilesc si se publica anual pe site-ul ANAF.

Sistem real

Ce inseamna mai precis acest sistem real? PFA in sistem real inseamna ca persoanele fizice astfel inregistrate isi determina venitul net anual ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.

Plafoane PFA

PFA-urile trebuie sa tina cont de urmatoarele plafoane fiscale in anul 2021:

  • Trecerea de la norma de venit la sistem real 100.000 eur respectiv 483.710 lei.
  • Obligatia de a te inregistra ca platitor de TVA intervine atunci cand cifra de afaceri este sau depaseste 88.500 eur, respectiv 300.000 lei.
  • Plafonul pentru care intervine obligatia achitarii contributiei la asigurari sociale – 12 salarii minime brute adica 12 * 2.300 lei = 27.600 lei.
  • Plafonul pentru care intervine obligatia achitarii contributiei la asigurari sociale de sanatate – 12 salarii minime brute adica 12 * 2.300 lei = 27.600 lei.

In anul 2022, salariul minim va fi 2.550 lei, prin urmare plafonul de 12 salarii minime va avea o valoare actualizata de 30.600 lei.

Activitate independenta/dependenta

Pentru ca o activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri sa fie considerata independenta, trebuie sa fie indeplinite cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:

  • persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru
  • persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti
  • riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea
  • activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara
  • activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii
  • persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere ale profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective
  • persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii

In cazul in care nu se respecta conditia de independenta, la un eventual control, venitul obtinut de PFA va putea fi reclasificat ca un venit din activitate dependenta si vor fi recalculate toate taxele aferente acesteia.

Contabilitate in partida simpla

Persoanele fizice autorizate nu au nevoie de contabil sau de servicii de contabilitate. Acestea isi pot tine singure contabilitatea, deoarece aceasta se tine in partida simpla. Contabilitatea in partida simpla este mult mai simplificata decat cea in partida dubla, nefiind nevoie de depunere a situatiilor financiare, insa este nevoie de efectuarea inventarierii o data pe an. Este necesara intocmirea urmatoarelor documente:

  • Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b)
  • Registrul-inventar (cod 14-1-2/b)
  • Raport Z in cazul utilizarii caselor de marcat
  • State de plata si pontaje, daca exista salariati

Registru unic de control

Registrul unic de control are ca scop evidentierea tuturor controalelor desfasurate la contribuabil de catre toate organele de control specializate.

Contribuabilii, PJ inregistrate la ONRC, autorizate potrivit legii, au obligatia sa aiba registrul unic de control. Celelalte categorii de contribuabili pot tine registrul unic de control, in functie de optiunea acestora.

Contribuabilii nou-infiintati sunt obligati ca, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii, sa achizitioneze registrul unic de control. Astfel, daca PFA-ul a fost infiintat prin ONRC, atunci ai obligatia achizitionarii registrului unic de control.

Registru de incasari si plati

Persoanele fizice care desfasoara activitati independente si conduc contabilitatea in partida simpla trebuie sa intocmeasca Registrul jurnal de incasari si plati, document utilizat pentru inregistrarea tuturor incasarilor si platilor si totodata pentru stabilirea situatiei financiare a contribuabilului.

Coduri CAEN PFA

Un PFA poate avea maxim 5 coduri CAEN in obiectul de activitate. Daca pentru desfasurarea activitatilor ai nevoie de mai mult de 5 coduri CAEN, atunci ar trebui sa te orientezi spre o alta forma de infiintare (Intreprindere individuala – 10 coduri CAEN sau SRL – nelimitat).

Numarul de angajati pe PFA

PFA isi poate desfasura activitatea in mod individual si independent, ca persoana fizica autorizata , dar in conditiile legii poate avea, in calitate de angajator,  cel mult trei angajati proprii in acelasi timp, carora trebuie sa le incheie contract individual de munca (CIM).

PFA in calitate de angajator are obligatia de a respecta prevederile legale in vigoare privind atat relatiile de munca, cat si securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor.

Trebuie sa mentionam aici si faptul ca o persoana fizica nu se poate angaja pe PFA-ul pe care il detine.

Registrul de evidenta fiscala

Unul din registrele obligatorii pentru PFA este Registrul de evidenta fiscala.

PFA-urile in sistem real completeaza registrul in totalitate.

PFA-urile la norma de venit completeaza registrul numai la partea de venituri.

Registrul de evidenta fiscala se poate tine in forma scrisa sau electronica si este reglementat de Ordinul nr. 3.254 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

2 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *